ترندهای تازه, دسته‌بندی نشده

اصطلاحات فشن و دنیای مد و که باید بشناسی| ۲۲ اصطلاح پرکاربرد

مُد همیشه بخشِ مهمی از زندگی ما بوده و چه بدونیم و چه ندونیم ما هر روز در مورد اینکه چی بپوشیم، چه‌طور خودمون رو معرفی کنیم و پیامی که می‌خواهیم منتقل کنیم، در حال انتخاب کردن هستیم.

توی دنیای مُد، اصطلاحات فشن زیادی وجود داره که از مینیمالیسم و تام‌بوی گرفته تا وینتیج و ماکسیمالیسم و …

امروزه توی دنیای مُد و فشن اصطلاحاتی به کار برده میشه که دونستن اونها برای طرفدارن دنیای فشن خالی از لطف نیست.

توی این مقاله ۲۲ تا از این اصطلاحات فشن رو آوردیم. اگه این اصطلاحات براتون جدید و جذابه تا آخر مقاله همراه بشید تا گذری در دنیای همیشه در حال تغییر مد کنیم و یاد بگیریم چه‌طور خودمون رو از طریق لباس به روش‌هایی که به بهترین وجه مناسب سلیقه‌مون هست، ابراز کنیم.

اصطلاحات فشن

۱. کت واک (cat walk):

کت واک، اصطلاحی برگرفته از مدلِ راه رفتنِ مدل‌هاست که شبیه گربه‌ها راه میرن. کت‌واک معمولاً توسط مدل‌ها روی سکوی بلندی به نام رمپ (ramp) انجام مشه تا لباس‌ها و اکسسوری‌ها رو توی فشن‌شو به نمایش بگذارن.

اصطلاحات فشن

۲٫ اوت کوتور (Haute couture):

یکی از اصطلاحات فشن فرانسوی به معنی «دوزندگی بالا» یا «دوخت در سطح بالا» یا «فشن سطح بالا» هست و به تولید پوشاک و لباس‌های انحصاری و سفارشی در صنعتِ طراحی مُد مربوط میشه.

اصطلاحات فشن

۳٫ فشنیستا (Fashionista):

این اصطلاح به کسایی گفته می‌شه که به شدت درگیرِ فشن هستن و از طرح‌های جدید و برند‌های ویژه استفاده می‌کنن.

اصطلاحات فشن

۴٫ های فشن (High fashion):

یکی از اصطلاحات فشن هست که به گرون‌ترین و بالاترین سطحِ فشن، اشاره داره. برندهای لوکس به‌صورت کاملاَ دست‌دوزِ سفارشی برای مشتریان خاص خود لباس‌هایی با کیفیت تولید می‌کنن که جزء این دسته قرار می‌گیرن.

اصطلاحات فشن

۵٫ مدلینگ (Modeling):

این اصطلاح فشن یه هنر نمایش هست که توی اون فردی با استایل و پوشش‌های مختلف به عنوان یه مدل کار می‌کنه.

اصطلاحات فشن

۶٫ کاستوم (costume):

کاستوم یکی از اصطلاحات فشن هست که میگه شما لباسی رو می‌پوشید تا خودتون رو شبیه به یه کاراکتر یا شخص دیگه‌ای نشون بدید. مثل: کاستوم‌های هالووین.

اصطلاحات فشن

۷٫ فشن‌بلاگر (Fashion blogger):

 این اصطلاح به افرادی گفته می‌شه که در مورد مهارت‌های ویژه، و شیوه‌های خاص استایلینگ، پیشنهاداتی ارائه می‌دن.

۸٫ لاین (line):

لاین به تمام لباس‌هایی گفته می‌شه که توسط یه طراح یا شرکت مُد برای یه گروه خاص تولید می‌شه. مثل: لاین لباس‌های مردانه، زنانه،ورزشی و …

اصطلاحات فشن

۹٫ اسلیم فیت (slim fit):

لباس‌های اسلیم فیت به‌شکلی طراحی شدن که پارچه اون‌ها به بدن بچسبه. این کار معمولاً با باریک کردن برش در قسمت کمر انجام می‌شه.

۱۰٫ ترند (Trend):

ترند یکی از اصطلاح فشن هست که به‌مدل‌های پوشاک، الهام گرفته از مردم، فصل‌ها، برندهای فشن و همچنین چهره‌های معروف اشاره داره.

اصطلاحات فشن

۱۱٫ استایلِ وینتیج (Vintage):

وینتیج همون استایلِ فراموش شده دهه‌های قبله که میشه با لباس‌های امروزی دوباره روی مُد آوردتش!

اصطلاحات فشن

۱۲٫ استایلِ یوتیلیتی یا پُرفایده (Utilitarian clothing):

یوتیلیتیاستایلیه که توش کاربردِ لباس از ظاهرش اهمیت بیشتری داره؛ مثلاً وقتی بارون میاد، بارونی کاربردش مهم‌تر از زیبایی‌شه!

اصطلاحات فشن

۱۳٫ استایلِ باروک (Baroque):

باروک، استایلیه که توش از آیتم‌های اغراق آمیز با طراحی پُر زینت و شلوغ استفاده میشه!

اصطلاحات فشن

۱۴٫ استایلِ بوهو یا کولی (Bohemian style of fashion):

استایلِ بوهو یکی از اصطلاحات فشن هست که توی اون اولویت با آزادی و راحتیه و با چاشنیِ خلاقیت، یه سبک شبیه هیپی‌ها و کولی‌ها داره!

اصطلاحات فشن

۱۵٫ استایلِ بوی‌فرند (Boyfriend style):

این سبک میگه: اگه نسبت به استایل‌های دخترونه بی‌علاقه‌ای، یه سر به کُمُد داداش، بابا یا پسرِ مورد علاقه‌ات بزن و هرچی که خوشت اومد رو بپوش!

اصطلاحات فشن

۱۶٫ استایل گرانچ (Grunge):

 یکی از اصطلاحات فشن هست که توی اون نظم و هماهنگی لباس‌ها اهمیت چندانی نداره. این سبک برای افرادی که دوست ندارن وقت زیادی برای انتخاب و هماهنگ کردن لباس‌هاشون بگذارن، مناسبه.

۱۷٫ استایل کژوال (Casual):

 یکی از اصطلاحات فشن هست که به معنی یه سبک راحته و توی اون از آیتم‌هایی استفاده میشه که حالتی کلاسیک و رسمی ندارن و در طول روز به‌راحتی میشه از اون‌ها استفاده کرد.

اصطلاحات فشن

۱۸٫ استایل مینیمال (Minimal):

سادگی کلید اصلی این سبک است. لباس‌های بدونِ زرق‌و‌برقی که هیچ‌وقت از مُد نمی‌افتن، همیشه کاربرد دارن و اکثراً توی رنگ‌های خنثی دیده میشن.

اصطلاحات فشن

۱۹٫ آوانگارد یا مد پیشرو (به فرانسوی: avant-garde):

به استایل‌هایی گفته میشه که به صورت خلاقانه با هدف شکستنِ کلیشه‌ها و پا گذاشتن به دنیایی جدید و مبتکرانه ابداع میشن. توی استایلِ آوانگارد انتظار هر چیزی رو میشه داشت و از قاعده خاصی هم پیروی نمیشه.

اصطلاحات فشن

۲۰٫ استایل ماکسیمال (Mazimale):

ماکسیمال یکی از اصطلاحات فشن درموردِ استایلیه که از اکسسوری‌ها و لباس‌ها به صورت حداکثر استفاده می‌کنه. این استایل دقیقا برعکس استایل مینیمال هست و نماد قشر مرفع جامعه‌ست.

اصطلاحات فشن

۲۱: مونوکروم (Monochromatic):

استایلی که توی اون از یک رنگ استفاده میشه و استفاده از طیف رنگ‌های مشابه توی استایل هست که این نوع پوشش همیشه در دنیای مُد محبوبه.

اصطلاحات فشن

۲۲. فشن کولی (Bohemian style of fashion):

فشن کولی یا یوهو یکی از اصطلاحات فشن برگرفته از لباسهای کولی‌ها و هیپی‌هاست. لباس‌های رنگی رنگی و دامن‌های لایه‌لایه از خصوصیات بارز این سبکه.

نتیجه‌گیری!

یادگیری اصطلاحات فشن و تفاوت بین لباس‌ها و انواع مختلف طرح‌ها می‌تونه به ما کمک کنه که انتخاب‌های آگاهانه‌تری داشته باشیم و توی استایل خودمون احساس اطمینان بیشتری کنیم.

چیزی که مهمه اینه که به یاد داشته باشید که دنیای مد دائما در حال تغییره و دائماً اصطلاحات جدید معرفی میشه. پس برای علاقه‌مندان به مد به روز ماندن با زبان مد هم ضروریه. 

دیدن به روز ترین آیتم‌های فشن

درک این اصطلاحات فشن همچنین کمک میکنه تا توی این صنعت آگاه به نظر برسن و ارتباط بهتری با طراحان، استایلیست‌ها و دیگران برقرار کنن. 

با کمک این اصلاحات دنیای مد می‌تونید سبک شخصی خودتون رو بیان کنید و تصمیم‌های آگاهانه‌ای در مورد انتخاب لباس خودتون بگیرید. ‌

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.