فرهنگ کُمُدایی

یک کمد لباس پایدار، یک خرید هوشمندانه

یک کمد لباس پایدار، یک خرید هوشمندانه

وقتی جلوی کمد لباس‌ ایستادی حس می‌کنی چیزی برای پوشیدن نداری؟ اینجا نکات خرید لباس به صورت هوشمندانه و داشتن یک کمد لباس پایدار را توضیح می‌دهیم.

آیا تصمیم داری نسبت به پروسه تولیدات فشن و تاثیر گذاری‌شان بر محیط زیست آگاهانه‌تر عمل کنی؟دنبال نقطه شروع می‌گردی؟ نقطه شروع اصلا از ما دور نیست.

حالا که از فست فشن‌ها و تاثیرات‌شان می‌دانیم برای شروع نیاز نیست هر آن چیزی از آنها در کمد لباسی‌مان داریم را دور بیندازیم. این کار اتفاقاً یعنی دامن زدن به تولید بیشتر ، مصرف بیشتر منابع و خالی‌تر شدن کیف پول‌مان.

اگر جلوی کمد لباس‌مان ایستادیم و احساس کردیم هیچی برای پوشیدن نداریم،در حقیقت به این معناست که آنقدر کمد لباس شلوغی داریم که نمی‌توانیم لباس مناسب‌مان را پیدا کنیم.


داشتن یک کمد لباس پایدار و سازگار با محیط زیست،  خیلی کار سختی نیست فقط کافیه چند قدم ساده براش برداریم. باهم بخونیم :

1-مرتب سازی کمد لباس

نکته مهم این بخش این هست که اصلاً نیازی به دور انداختن نیست؛ فقط باید دسته بندی کنیم.

لباس‌هایی را که خیلی وقته نپوشیدیم بررسی کنیم و متوجه شویم که چرا مدت‌هاست فکر کردیم مناسب ما نیستند؟

آیا توی کمدمان گم شدند؟ آیا جنس‌اش اذیت می‌کند یا بی‌ریخت شده؟رنگ‌اش دیگر به من نمیاد؟

اینجاست که باید برای پیدا کردن راه حل داشتن یک کمد پایدار زمان بگذاریم و بررسی کنیم که چه لباسایی با چه جنس، رنگ و سبکی بیشتر مورد علاقه ما هستند.

اما باز تا اینجا از دور انداختن لباس‌ها خودداری کنید.

2-تعمیر لباس‌های آسیب دیده

قبل از اینکه لباسی رو دور بیندازید به این فکر کنیم که آیا میتونم خودم  تعمیرش کنم؟ یا برای تعمیر به خیاط بسپرم‌اش؟

یا اگر آنقدری کهنه هست که قابل تعمیر نیست، بررسی کنم بخش‌هایی از این لباس هست که بشود با ترکیب لباس‌های دیگری که دارم دوباره مناسب استفاده باشد؟(ریدیزاین کردن لباس)

3-بازیافت لباس

در مورد کمد لباس ما نگرش بازیافت می‌تواند این‌طور اعمال شود که، یا لباس هامون رو به خیریه‌ها بسپریم ( که در این مورد هم حتما تحقیق کنید که لباس واقعا به خیریه‌ای برسد که به  آن لباس نیاز دارد، چون خیریه‌ها اغلب حجم زیادی لباس دریافت می‌کنند که معولاً بیش از نیاز و استفاده‌شان هست.) یا از طریق فروش در اپلیکیشن‌های خرید و فروش لباس دوم، آن چیزی که نمی‌پوشیم را تبدیل به پول کنیم.

آن وقت هست که با پول‌اش می‌توانیم بهتر به نیازمندها کمک کنیم.

مثلاً یک فرد نیازمند چه نیازی به لباس مجلسی یا کفش پاشنه بلند ما دارد؟ به نظر ما شاید بهتر باشد آنها را تبدیل به پول کرد و با مبلغ حاصل از فروش‌شان کارهای مهم‌تر و اساسی‌تری کرد.

مورد بعد این‌که لباس رو upcycle کنیم. ‪این روش به شکلی از بازیافت گفته می‌شود که قطعه‌هایی در لباس که هنوز سالم هست را جایی بهتر استفاده کنیم.

4-خرید لباس دست دوم

هروقت خواستی لباس جدیدی بخری اول از خودت چندتا سوال بپرس.

-آیا واقعا بهش نیاز دارم؟

-آیا می‌توانم با چیزایی که توی کمد لباس‌ام دارم خودم چیزی شبیه‌اش رو بسازم؟

-آیا این لباس آنقدری دوست داشتنی و با کیفیت هست که بتوانم تا ۳۰ مرتبه بپوشم‌اش؟

اگر با همه این‌ها باز تصمیم گرفتی لباس جدید بخری، قبلش یک سر به پلت‌فرم‌های فروش لباس دست دوم بزن.

اینجا از فروشگاههای حقیقی دست دوم فروشی حرف نمی‌زنیم ، چون لباسی که در اون سیستم وجود داره مطابق روش های سازگاری با محیط زیست نیست ، حجم زیادی آلودگی به دلیل انبار شدن به مدت طولانی در انبار های نمور به همراه‌ دارد.

ناشناس بودن صاحب قبلی لباس، این علاوه بر آلودگی حمل و نقلی ناشی از قاره‌پیمایی لباس‌ها در این کسب و کارهاست.

ما از شبکه‌های اجتماعی بافرهنگ و سطح بالا صحبت می‌کنیم که به صورت آنلاین فعالیت می‌کنند و افراد حقیقی را به هم متصل می‌کنند.
با عضویت در کمدا می‌توانید لباس‌های نو یا در حد نویی که یا سوغاتی/هدیه گرفتید، رنگ‌اش دیگر به شما نمی‌آید، سایزتان تغییر کرده و یا به هر دلیل دیگری که باعث شده بی‌استفاده فضای کمدتان را اشغال کند برای فروش بگذارید و آنها را به پول نقد تبدیل کنید.

۵- خرید از کسب و کارهای بومی یا برندهای تولید کننده پایدار

بعد از گذشت از همه این مراحل ، اگر همچنان خواستیم لباس جدیدی بخریم، تاجایی که ممکنه باید سعی کنیم از کسب و کارهای بومی یا برندهایی که تولیدات سازگار با محیط زیست دارند خرید کنیم.

حمایت از تولیدات بومی یعنی جریان بیشتر پول در داخل کشور و رونق بیشتر کسب و کارهای داخلی.

چراکه غول های فشن در دنیا با هدف ترویج مصرف گرایی و روز به روز ایجاد مد های جدید اما کثیف ، مصرف کنندگان  تولیدات‌شان رو در حد برده‌ای از مد نگه می‌دارند و این به طور مشخص در مورد کشورهایی مثل ما منجر به همیشه جهان سوم باقی ماندن می‌شود.

۶-محافظت از لباس‌ها

این‌که چطور از لباس‌هایمان محافظت کنیم، ارتباط مستقیمی با طول عمرشان دارد. این که چطور دیرتر به زباله تبدیل شوند که هم به نفع زمین باشد و هم کیف پول‌مان.

در نهایت ایجاد کمد لباس پایدار و سازگار با محیط زیست، یک فرآیند هست. چیزی نیست که در عرض یک شب اتفاق بیفتد.

توجه به نکاتی می‌تواند کمک کننده باشه مثل:

دست پیدا کردن به استایل شخصی مناسب با روحیه و بدن و جایی که زندگی می‌کنیم.

اینکه بدانیم چه برش‌هایی در لباس یا چه رنگ یا جنسی به استایل شخصی ما نزدیک تره و ما رو از خودمون راضی‌تر نگه می‌دارد؛ می‌تواند این کمک رو بکند که از خرید لباس‌های اضافی که بعدها از خریدشان پشیمان می‌شویم دست بکشیم.

اگر این موارد را در مورد خودت نمی‌دانی، توصیه من این هست که یک چرخی توی کمدت بزنی و ببینی چه سبک از لباس‌هایت را بیشتر دوست داری؟ یا توی اینستاگرام، پینترست برای خودت کالکشن بساز که همیشه جلوی چشم‌ات باشند.

این‌طوری می‌تونی انتخاب‌های هدفمندتری داشته باشی.

با همین روش‌های ساده میتونی قدم‌های خیلی مهمی را در سیستم تجارت اخلاقی برداری و مطمئن باشی که ردِ پایی از کربن در امروز  و فردای زمین از تو باقی نمی‌ماند.

مقالات مرتبط

2 دیدگاه در “یک کمد لباس پایدار، یک خرید هوشمندانه

  1. آیدا گفت:

    با سلام
    من حدود یکماه با اپ کمدا آشنا شدم و واقعا از این ایده و محیطش لذت بردم البته جای کمی بازنگری و ویرایش در اپ هست ولی در کل ایده جالبی بوده. و بیشتر از اون واقعا از اینکه میتونم محتوا و مطالب جدید در وبلاگتون ببینم لذت میبرم ممنون از زحمات و تلاشتون

    1. صدف صالحی گفت:

      سلام آیدای عزیز، خوشحالیم که مطالب برات مفید بوده. مرسی که تو کمدایی :*

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.