دسته‌بندی نشده

چه لباس هایی را بهتر هست دست دوم بخریم؟

خرید لباس دست دوم

خرید لباس دست ‏دوم، برای بسیاری از ما نه جایگزینی برای خرید لباس نو، که همیشه گزینه دوم است.

به این معنا که ما وقتی به سراغ خرید لباس دست‏ دوم می‏‌رویم که بنا به دلایلی نتوانیم همان لباس و پوشاکی را که می‌‏خواهیم را به صورت نو و نپوشیده بیابیم. اما آیا به راستی خرید لباس دست‏ دوم همیشه گزینه دوم است؟

به عنوان یک استایلیست، هر گاه کسی برای طراحی کمد لباس‌‏های‏ش به من مراجعه می‌‏کند از او می‌‏پرسم که آیا موافق به تکمیل کمد لباس‌‏های‏ش برا لباس‌‏هایی که ‏قبلاً پوشیده شده‌‏اند هست یا خیر.

ناگفته مشخص است که بیشتر مواقع با چهره‏‌ی متعجب و گاه بسیار ناراحت مشتریان و مراجع‏‌کنندگ‏انم مواجه می‏‌شوم.

برای همین همیشه به هنگام طراحی و تکمیل لباس کوچک لباس برای مراجع‌کنندگانم توضیح می‌‏دهم که چرا در صورت امکان بهتر است بعضی از پوشاک را به صورت دست ‏دوم تهیه کنند.

در نوشته امروز لیستی از لباس‌هایی را آورده‌‏ام که در نظر من بهتر است به صورت دست ‏دوم تهیه شوند.

برای هر کدام دلایلی را ذکر کرده‌‏ام که گمان می‏‌کنم بهتر است پیش از آن‏که سراغ خرید لباس‏‌های نو بروید آن‏ها را در نظر داشته باشید.

1-لباس‌‏ پشمی

تشخیص کیفیت پارچه پشمی و تمیز نوع مرغوب پارچه پشمی از نوع نامرغوب آن یکی از دشوارترین کارهای طراحان لباس و استایلیست‌‏هاست.

این ‏کار  تا آن‏جا دشوار و گاه غیرممکن است که بسیاری از کمپانی‏‌ها و برندهای مطرح و شناخته شده لباس، پشم را تنها از طریق تأمین کننده‌‏های مطمئن و وابسته به کمپانی تهیه کرده و پروسه بافت پارچه را نیز در کارگاه‏‌های پارچه‌‏بافی وابسته به کمپانی و تحت نظارت طراحان و متخصصان  به انجام می‏‌رسانند.

لباس پشمی

این امر موجب بالارفتن چشم‏گیر قیمت لباس پشمی می‏‌شود، به همین خاطر جز کمپانی‏‌های مطرح لباس، باقی کمپانی‌‏های تولید لباس به جای نظارت بر پروسه تولید پارچه پشمی آن را به صورت آماده و بافته شده خریداری می‏‌کنند.

چطور کیفیت پارچه پشمی را تشخیص دهیم؟

مشکل خرید پارچه پشمی به صورت آماده آن‏جاست که تا زمانی که لباس پوشیده و دست‌‏کم یک یا دوبار شسته نشود مشخص نخواهد شد که آیا پارچه مرغوب است یا خیر.

پارچه‌‏های مرغوب بعد از پوشیده و شسته شدن تغییر شکل نمی‌دهند.

تار و پود پارچه‏‌های پشمی نامرغوب اما بعد از چندبار پوشیده و شسته شدن از هم خواهند گسست و موجب می‌‏شود لباس بسیار زیبای شما شباهت بی‌بدیلی به گربه‏‌نوروزی و یا گربه‌‏ای که ترسیده و تمام موهایش سیخ شده پیدا کند!

از آن‏جا که خرید پوشاک پشمی از کمپانی‏‌های مطرحی که بر پروسه بافت پارچه پشمی نظارت می‌‏کنند (نظیر شنل، دیور، الی ساب و غیره) برای همه ما ممکن نیست و از طرف دیگر تشخیص پارچه پشمی مرغوب از نامرغوب نیز کار دشواری است پیشنهاد می‏‌کنم به هنگام خرید پوشاک پشمی (به ویژه کت، پالتو و امثالهم) سراغ فروشگاه‌‏ها و یا سایت‏‌های خرید و فروش لباس دست‏ دوم بروید که پیشتر پوشیده شده‌‏اند و دست‌‏کم یک یا دوبار شسته شده‌‏اند.

2-لباس های پلاستیکی

تا سال 2020 میلادی، بیش از تعداد ماهی‌‏ها، در اقیانوس پلاستیک وجود خواهد داشت.

این روزها به شکل مداوم از بحران جهانی زباله‌‏های پلاستیکی می‏‌شنویم.

بر کسی پوشیده نیست که حجم بالای زباله‏‌های پلاستیکی نه تنها خاک و آب ما را آلوده می‏‌کنند بلکه حیات بسیاری از گونه‌‏های زیستی را هم به خطر می‌اندازند.

مسئله زباله آن‏جاست که هرگز از بین نرفته و به طبیعت باز نمی‌‏گردند، پلاستیک‌‏ها حتی پس از تجزیه نیز بدل به «ریز پلاستیک» شده و هرچند دیگر با چشم غیر مسلح قابل مشاهده نیستند، همچنان در طبیعت باقی می‏‌مانند.

در بافت و تولید بسیاری از لباس‌‏های ما از الیاف پلاستیکی استفاده می‏‌شود، علاوه بر آن طی دو سال اخیر پوشاک پلاستیکی (از چکمه‏‌های پلاستیکی تا بارانی‏‌های شفاف پلاستیکی) بخش مهمی از جریان مد را تشکیل داده‏‌اند.

اگر به دنبال خرید پوشاک پلاستیکی هستید بهتر است سراغ خرید پوشاک پلاستیکی دست‏ دوم بروید.

با این کار هم به این لباس خانه‏‌ای جدید می‏‌بخشید و از بدل شدن‏‌شان به زباله جلوگیری می‌‏کنید و هم نقش مهمی در کاهش تولید پوشاک پلاستیکی جدید ایفا می‏‌کنید.

3-لباس چرم و یا از جنس پوست حیوانی

صنعت چرم و پوست حیوانی را بسیاری به عنوان یکی از غیر اخلاقی‏‌ترین، آلوده‌‏ترین و تاریک‌‏ترین بخش‏‌های صنعت مد جهانی می‏‏‌شناسند.

دلایل این تصور مشخص و قابل پیش‏بینی‏‌است:

پرورش و نگه‏داری حیوانات در شرایط غیر اخلاقی،

کشتن و شکار حیوانات برای تهیه و تولید چرم و خز،

شرایط غیر انسانی کار کارگران کارگاه‌‏های تولید چرم و پوست به ویژه در کشورهای در حال توسعه،

آلودگی وسیع آب و خاک به موجب استفاده از مواد شیمیایی نظیر آرسنیک و سرب در پروسه دباغی پوست و هم‏چنین هدر رفتن حجم بالایی از آب شیرین در پروسه تولید پوست و چرم از جمله دلایلی هستند که موجب می‏‌شوند بسیاری از فعالان محیط زیست، حقوق حیوانات و فعالان کارگری خواستار محدود کردن فعالیت شرکت‏های تولید چرم و نظارت بیشتر بر پروسه تولید چرم و پوست باشند.
قبلا در این نوشته نوشته‌ای با عنوان چرم وحشی یا چرم لاکچری نوشته بودیم که پیشنهاد می‌کنیم بخوانید.

اما در این میان نقش ما به عنوان مصرف کننده چیست؟

به عنوان یک استایلیست و مشاور خرید، خرید چرم مصنوعی (چرم مصنوعی تولید شده از پلاستیک و مشتقات نفتی) را به هیچ کس پیشنهاد نمی‏‌کنم.

این گروه از پوشاک عمر کوتاهی دارند، عمدتاً قابل بازیافت نیستند و همچنین هم در زمان تولید و هم پس از استفاده موجب آلودگی بالای آب و خاک هستند.

اگر امکان خرید پوشاک تولید شده از چرم گیاهی را ندارید، بهترین شیوه خرید چرم و پوست حیوانی، خرید چرم و پوست حیوانی به صورت دست دوم است.

با خرید پوشاک پوست و چرم دست دوم علاوه بر آن‏ که نقش مهمی در کاهش کشتار حیوانات برای تولید پوست و چرم نو ایفا خواهیم کرد، می‌‏توان از کیفیت چرم خریداری شده نیز اطمینان حاصل کرد.

اگر کیف، کفش و یا پالتوی چرمی‏‌ای را خریداری می‏‌کنید که پیش‌‏تر دست کم به مدت چهار تا شش ماه (یا حداقل 5 بار) پوشیده شده و تغییر فرم یا شکل نداده است، می‌‏توانید مطمئن باشید که در صورت نگه‏داری صحیح، تا سال‏‌های سال آن پوشاک را خواهید داشت.

(نگارنده کیف کولی چرمی‌‏ای را از خاله‌‏اش هدیه گرفته که پس از دو دوره مدرسه‌‏روی – از دبستان تا دبیرستان- الان 30 ساله است و همچنان با اقتدار به کار خویش ادامه می‏‌دهد.)

4-لباس های ترند و مُد روز

برای آگاهی از این موضوع که ترندهای امسال، پوشاک از مد افتاده و گاه بسیار خنده‏‌دار سال بعد هستند، لازم نیست با تاریخ مد آشنا باشیم.

کافی‏ است سری به آلبوم‏ عکس‏های‏‌مان بزنیم و ببینیم که طی سال‏‌های اخیر بابت خرید پوشاکی که امروز دیگر حاضر به پوشیدن‏‌شان نیستیم، چه اندازه هزینه کرده‏‌ایم.

از سوی دیگر ترندها و جریان مد این امکان را برای ما ایجاد می‏‌کنند که در قلمرو مد چیزهای تازه‏ای را تجربه کنیم و شناخت بهتری از استایل و سلیقه شخصی‌‏مان پیدا کنیم.

وقتی پای جریان مد و ترندها به میان می‏‌آید همیشه پیشنهاد می‏‌کنم به سراغ فروشگاه‌‏ها و سایت‏‌های خرید و فروش لباس دست‏ دوم بروید.

خرید لباس دست‏ دوم موجب می‌‏شود هزینه کمتری را بابت ترندها و پوشاکی پرداخت کنید که شاید سال آتی دیگر علاقه‌‏ای به پوشیدن آنها نداشته باشید.

در  کمدا می‏‌توانید بخش‏‌های متنوعی را بیابید که به صورت مشخص به ترندها و جریان مد فصل اختصاص یافته‏‌اند.

ترند پاییز: همه چیز درباره پوشیدن بوت های نیمه بلند (MIDCALF)

ترند پاییز: نکات مربوط به استایل پاییزی با پارچه چهارخونه

ترند پاییز: استایل پاییزی با پوشیدن لباس سرهمی(OVERALL)

ترند پاییز: اصول پوشیدن رنگ قهوه ای

اگر مشتاق خرید ترندهای فصل هستید پیش از مراجعه به فروشگا‏های زنجیره‏ای سری به  کمدا بزنید.

5-لباس های اوت‏‌کوتور (Haute Couture) و برندهای مطرح

یکی از راه‏‌های اطمینان حاصل کردن از کیفیت لباس خریداری شده، خرید از برندها و کمپانی‏‌های مطرح تولید لباس مثل دیور، شنل، بالنسیاگا، سلین، اِقمز و امثالهم است.

اما بودجه بسیاری از ما فاصله فراوانی با خرید از این برندها و کمپانی‏‌ها دارد.

در عین حال خرید از این برندها مزیت‏‌های ویژه خودش را دارد و بسیاری از این کمپانی‏‌ها ضمانت تعمیر و تعویض مادام‌‏العمر را بر روی اجناس‌‏شان ارائه می‌‏دهند.

به بیان بهتر با خرید از این کمپانی‏‌ها شما بر روی کالای خریداری شده نوعی سرمایه‏‌گذاری مادام‏‌العمر خواهید کرد. کیفیت بالای این برندها موجب می‌‏شود که همیشه به مراجع‌کنندگانم پیشنهاد کنم که پوشاک پایه‏‌ای و همیشگی‌‏‏شان را همیشه از این برندها خریداری کنند.

چطور می‌توانیم با بودجه محدود از برندهای مطرح و باکیفیت خرید کنیم؟

پاسخ ساده است. خرید دست دوم!
بسیاری از فروشگاه‌‏های لباس دست دوم بخش ویژه‏‌ای را به برندها مطرح و پوشاک اوت‏‌کوتور اختصاص می‌‏دهند.

منظور از پوشاک اوت‌کوتور لباس‌هایی با کیفیت دوخت بالاست.

با کمی جست و جو در کمدا می‏‌توانید آن‏چه را می‌‏خواهید با هزینه‏‌ای بسیار مناسب (حدود هزینه‌‏ای که برای یک لباس زارا یا منگو می‌‏پردازید) از برندهای مطرح و مطمئن و با کیفیتی بسیار بالاتر بیابید.
مثلاً در تصویر زیر یک نمونه لباس از برند دیور را با 90 درصد تخفیف می‌بینید.

خرید لباس دیور اصل

دانلود اپلیکیشن کمدا

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.