آموزشی, سوالات مانتو

چه اندازه‌هایی برای دوخت مانتو لازم است؟‌ (۰ تا ۱۰۰ اندازه‌گیری مانتو)

سرفصل ها

چه اندازه‌هایی برای دوخت مانتو لازم است؟‌

حتما شما هم تجربه‌ی خرید یا دوخت مانتویی را داشته‌اید که برایتان تنگ یا بیش از حد گشاد باشد. اندازه‌گیری مانتو٬ یک فرآیند دقیق اما ساده است که تکنیک‌های مهم آن را در این نوشته آورده‌ایم. اگر برای شما هم این سوال پیش آمده که چه اندازه‌هایی برای دوخت مانتو لازم است؟‌ تا پایان نوشته همراه ما باشید.

مانتو یکی از مهم‌ترین آیتم‌ها در استایل بانوان ایرانی است. مهم نیست شما به کجا می‌روید، هیچ وقت نمی‌توان مانتو را از استایل حذف کرد و برای حاضر شدن در هر یک از مراسم‌ها و محیط‌ های اجتماعی به یک مانتو، احتیاج دارید: مانتو مجلسی، مانتو اداری، مانتو اسپرت، مانتو برای مصاحبه شغلی، قرار دوستانه، باشگاه ورزشی، خرید روزانه، جشن‌های مجلل و … . بنابراین و با توجه به اینکه بخش عمده ای از استایل روزانه بانوان ایرانی را مانتو تشکیل می‌دهد، بسیار مهم است که در انتخاب این بخش تاثیر گذار در استایل‌مان دقت و توجه کافی به خرج بدهیم و بتوانیم استایلی زیبا، دقیق و مرتب خلق کنیم؛ اگر ندانیم که چه اندازه‌هایی برای دوخت مانتو لازم است؟‌ ممکن است یک مانتوی بسیار شیک و گران‌قیمت٬ روی بدنمان جلوه‌ی بدی پیدا کند.

قبل از این که برای دوخت مانتو دست به کار شویم، بد نیست سری به صدها مدل جدید مانتو 2019 بزنیم و با مدل‌های ترندی و به روز مانتو در دنیا آشنا شویم.

 

چه اندازه‌هایی برای دوخت مانتو لازم است؟‌

چه اندازه‌هایی برای دوخت مانتو لازم است؟‌

اما چطور مانتوی مناسب‌مان را انتخاب کنیم؟ پیش‌تر در رادیو مدا در رابطه با انتخاب پارچه برای مانتو مطالب خوبی نوشته شده که پیشنهاد می‌کنیم اگر قصد دوخت مانتو را دارید حتما بخوانید. اما در این مطلب قصد داریم در مورد این موضوع صحبت کنیم که چه اندازه‌هایی برای دوخت مانتو لازم است؟

 

در نهایت این اندازه‌ها هستند که شکل الگو و برش پارچه و در نهایت ابعاد مانتوی ما را تعیین می‌کنند و دانستن این اندازه‌ها حتی در هنگام خرید مانتو هم به شما کمک می‌کنند. بنابرین اگر کیفیت دوخت مانتو و به طور کلی پوشاک برای شما اهمیت بالایی دارد، اگر به جزییات استایل‌تان اهمیت می‌دهید، اگر دلتان می‌خواهد بتوانید خودتان استایل‌تان را طراحی کنید و یا حتی علاقه مند به دوخت مانتویی مطابق با سلیقه خودتان هستید، توصیه می‌کنم ادامه این مطلب را از دست ندهید.

 

اندازه‌گیری برای دوخت مانتو

برش و دوخت مانتو از اصول خاصی پیروی می‌کند و برای اینکه در نهایت مانتوی دوخته شده، کیفیت دوخت بالا و ظاهر زیبایی داشته باشد چندین عمل مهم وجود دارد. یکی از این عوامل دقت در اندازه‌گیری و اندازه‌گیری کامل است. اما منظور از اندازه‌گیری چیست؟

اندازه‌گیری برای دوخت مانتو

اندازه‌گیری برای دوخت مانتو

احتمالا همه‌ی ما حداقل یک تجربه از مراجعه به خیاطی‌ها برای سفارش و دوخت لباسی منتخب و سفارشی داریم و به خوبی می‌دانیم که پس از ارایه توضیحات اولیه به خیاط، نوبت به اندازه‌گیری با متر می‌رسد. هرچند ممکن است این مرحله چندان مهم به نظر نرسد، اما با توجه به اینکه الگو بر اساس اندازه‌های ثبت شده رسم می‌شود و برش پارچه با توجه به الگو انجام می‌شود، اندازه گیری را می‌توان یکی از ضروری‌ترین مراحل دوخت پوشاک دانست. بسته به نوع پوشاک مد نظر شما، اندازه‌هایی که خیاط ثبت می‌کند بسیار متفاوت است. اما عموما برای رسم الگو و برش مانتو، به مجموعه ای از اندازه‌های مشخص نیاز داریم. این اندازه‌ها کدامند؟

چه اندازه‌هایی برای دوخت مانتو لازم است؟‌

روش‌های اندازه‌گیری برای دوخت مانتو

در اندازه‌گیری و رسم الگو در خیاطی از روش‌های مختلفی استفاده می‌شود و هر خیاط و تولید کننده‌ای از روش مناسب خود استفاده می‌کند. شناخته‌شده‌ترین روش‌های اندازه‌گیری در خیاطی روش‌های گرولاین، مولر، متریک و سایزبندی هستند. در ادامه با دو مورد از این روش‌ها که در زندگی روزمره بیشتر با آن‌ها رو به رو می‌شویم، آشنا خواهیم شد.

سایزبندی: روش تجاری اندازه‌گیری برای دوخت مانتو

در تولیدی‌های عظیم از روش سایزبندی برای تولید تجاری پوشاک استفاده می‌شود. در این روش از الگوهای از پیش تولید شده بر اساس سایزهای استاندارد در بازه سایز 34 تا سایز 50  استفاده می‌شود. کلیه پوشاکی که از بازار تهیه می‌شوند، بر اساس این استانداردها تولید شده‌اند. در ادامه جدول اندازه‌های بانوان در استاندارد روش سایز بندی را مشاهده می‌کنید.

روش مولر

روش مولر روشی است که بیشتر خیاطان ایرانی از آن برای ثبت اندازه‌ها و رسم الگو استفاده می‌کنند. این روش با سایر روش‌های اندازه ‌گیری غیر تجاری، تفاوت‌هایی جزیی دارد و الگوی نهایی دقیقی را به ما می‌دهد. بنابراین و با توجه به پرکاربرد بودن این روش در بین خیاطان ایرانی، در ادامه برای پاسخ به این سوال که چه اندازه‌هایی برای دوخت مانتو لازم است؟‌ با اندازه‌گیری‌های لازم برای دوخت مانتو بر اساس روش مولر آشنا می‌شویم.

در اندازه‌گیری با استفاده از روش مولر چند نکته وجود دارد که رعایت آن‌ها، دقت اندازه‌گیری را بالا می‌برد. دقت کنید که هنگام اندازه‌گیری با استفاده از روش اندازه‌گیری مولر بهتر است که از یک لباس نازک بدون آستین و تنگ استفاده کنید. همچنین در روش اندازه‌گیری مولر، متر به صورت معمولی دور اندام پیچیده می‌شود و به هیچ وجه لازم نیست که متر خیلی آزاد باشد و یا خیلی محکم دور اندام کشیده شود. همچنین توصیه کمدا این است که به هیچ وجه از متری که تغییر شکل داده و ممکن است سبب ایجاد خطا شود در اندازه گیری استفاده نکنید.

در این نوشته تلاش کردیم گویا ترین تصاویر را در هر بخش قرار دهیم اما در صورتی که در بخشی دچار ابهام شدید، به انتهای نوشته مراجعه کنید و از تصویر راهنمای کامل قرار داده شده در انتهای نوشته کمک بگیرید.

چه اندازه‌هایی برای دوخت مانتو لازم است؟

اندازه‌گیری قد برای دوخت مانتو

اولین اندازه‌ای که در هنگام دوخت مانتو گرفته می‌شود، قد کامل فرد است که یکی از اندازه‌های اصلی در رسم الگو است. برای به دست آوردن این عدد لازم است که فرد بدون کفش کنار دیوار بایستد به طوری که پاشنه پا، پشت باسن و پشت شانه‌های وی با دیوار در تماس باشد. خط‌کشی را بر روی سر فرد قرارداده و بر دیوار عمود می‌کنیم. محل قرارگیری خط‌کش بر روی دیوار را علامت می‌زنیم و اندازه می‌گیریم. اندازه ثبت شده عدد قد کامل یا تمام قد است.

اندازه‌گیری قد برای دوخت مانتو

اندازه‌گیری قد برای دوخت مانتو

 

اندازه‌گیری دور سینه‌ها برای دوخت مانتو

دور سینه هم یکی دیگر از اندازه‌های اصلی است. برای اندازه‌گیری دور سینه فرد مطابق تصویر زیر، متر را از پشت وی گذرانده و از روی بلندترین ناحیه سینه در جلو می‌گذرانیم و در بین دو سینه دو لبه متر را به هم نزدیک می‌کنیم. دقت کنید که روش صحیح اندازه‌گیری دور سینه به این شکل است که سینه در زیر متر فشرده نشود و همچنین متر آزاد نباشد.

اندازه‌گیری دور سینه‌ها برای دوخت مانتو

اندازه‌گیری دور سینه‌ها برای دوخت مانتو

 

اندازه‌گیری دور کمر برای دوخت مانتو

سومین اندازه اصلی، دور کمر فرد است. برای محاسبه اندازه دور کمر فرد مطابق تصویر زیر، از یک راهنما استفاده می‌کنیم. به این صورت که با استفاده از یک نوار غیر کشی، کم‌عرض‌ترین ناحیه در کمر فرد را مشخص می‌کنیم و نوار را به شکلی دور کمر فرد می‌بندیم که نه خیلی تنگ و آزار دهنده باشد و نه به اندازه‌ای آزاد باشد که به سمت پایین حرکت کند. متر را دقیقا بر روی این نوار قرار داده و دور کمر فرد را از این ناحیه اندازه گیری می‌کنیم. نوار دور کمر را باز نکنید، در مراحل بعدی اندازه‌گیری از این نوار به عنوان یک راهنما استفاده خواهد شد.

اندازه‌گیری دور کمر برای دوخت مانتو

اندازه‌گیری دور کمر برای دوخت مانتو

 

اندازه گیری دور باسن

آخرین اندازه از اندازه‎های اصلی، اندازه دور باسن فرد است. برای محاسبه دور باسن فرد، لازم است ابتدا به این نکته توجه کرد که آیا فرد شکم بزرگی دارد یا نه. در حالت عادی مطابق تصویر زیر متر را از پشت و از برجسته‌ترین ناحیه باسن گذرانده و دو لبه متر را در کنار ران فرد به یکدیگر می‌رسانیم. دقت کنید که لازم است که باسن در زیر متر فشرده نشود و همچنین آزادی متر به اندازه‌ای باشد که بتوان به آن چرخش مختصری داد.

اما در حالتی که فرد دارد شکم بزرگی باشد، لازم است که یک خط‌کش را به صورت عمودی در امتداد برجسته‌ترین ناحیه شکم وی قرار داده و دو سر متر پیچیده شده دور باسن را بر روی خط‌کش به یکدیگر نزدیک کنیم.

اندازه‌گیری دور باسن برای دوخت مانتو

اندازه‌گیری دور باسن برای دوخت مانتو

 

اندازه‌گیری بالاتنه‌ از پشت

برای اندازه‌گیری قد بالاتنه پشت، ابتدای متر را بر روی اولین مهره گردن قرار می‌دهیم و تا رسیدن به نوار بسته‌شده بر روی کمر امتداد می‌دهیم. دقت کنید که جهت متر به گونه‌ای باشد که متر کاملا عمودی قرار بگیرد.

اندازه‌گیری بلندی باسن

برای اندازه‌گیری قد یا بلندی باسن، ابتدای متر را بر روی نوار بسته شده به کمر فرد قرار داده و تا بلندترین نقطه باسن امتداد می‌دهیم. عدد اندازه‌گیری شده، عدد بلندی باسن است.

اندازه‌گیری بلندی سینه

برای اندازه‌گیری بلندی سینه، مطابق تصویر زیر ابتدای متر را در کنار گردن قرار داده و تا بلندترین نقطه سینه امتداد می‌دهیم. دقت کنید که در این حالت نباید سینه در زیر متر فشرده شود. تصویر زیر به خوبی روش اندازه‌گیری بلندی سینه را نشان می‌دهد.

اندازه‌گیری بلندی سینه برای دوخت مانتو

اندازه‌گیری بلندی سینه برای دوخت مانتو

ندازه‌گیری بالاتنه جلو

برای اندازه‌گیری قد بالاتنه جلو، دوباره ابتدای متر را در کنار گردن قرار می‌دهیم، از روی بلندترین نقطه سینه می‌گذرانیم و تا نوار بسته‌شده به کمر امتداد می‌دهیم. دقت کنید که در این حالت نباید سینه در زیر متر فشرده شود. تصویر زیر به خوبی روش اندازه‌گیری قد بالاتنه جلو را نشان میدهد.

اندازه‌گیری برای دوخت مانتو

اندازه‌گیری برای دوخت مانتو

اندازه‌گیری سرشانه‌ها

برای اندازه گیری سرشانه، مطابق تصویر زیر ابتدای متر را در کنار گردن قرار می‌دهیم و تا برجستگی استخوان شانه امتداد می‌دهیم. مقدار این عدد معمولا بین 11 تا 13 سانتی متر است.

اندازه‌گیری سرشانه‌ها برای دوخت مانتو

اندازه‌گیری سرشانه‌ها برای دوخت مانتو

اندازه‌گیری دور بازو برای دوخت مانتو

برای اندازه‌گیری دور بازو، مطابق تصویر زیر متر را در برجسته ترین و قطور ترین ناحیه بازو قرار می‌دهیم. معمولا این ناحیه در محل اتصال دست به بدن قرار دارد. سپس دو انگشت خود را در زیر متر قرار داده و اندازه به‌دست‌آمده را ثبت می‌کنیم. دقت کنید که بازو در زیر متر فشرده نشود.

اندازه‌گیری دور بازو برای دوخت مانتو

اندازه‌گیری دور بازو برای دوخت مانتو

اندازه‌گیری دور مچ‌ها

برای اندازه‌گیری دور مچ، دو روش وجود دارد و کمدا روشی را به شما پیشنهاد می‌کند که خطای اندازه‌گیری آن کمتر است. متر را دقیقا بر روی استخوان مچ دست قرار می‌دهیم، دو انگشت را در زیر متر قرار می‌دهیم و متر را به دور مچ می‌پیچانیم. دقت کنید که متر در حالتی باشد که انگشت‌ها به مچ فشرده نشوند.

اندازه‌گیری قد آستین برای دوخت مانتو

برای اندازه‌گیری قد آستین می‌توان از دو روش استفاده کرد. در روش اول، مطابق تصویر زیر دست را بر کمر قرار می‌دهیم تا بلندترین اندازه به دست آید. سپس ابتدای متر را بر روی استخوان شانه قرار می‌دهیم و تا مچ دست امتداد می‌دهیم و اندازه را ثبت می‌کنیم.

اندازه‌گیری قد آستین برای دوخت مانتو

اندازه‌گیری قد آستین برای دوخت مانتو

در روش دوم، ابتدای متر را در کنار گردن قرار داده و از سرشانه می‌گذرانیم و تا مچ امتداد می‌دهیم. سپس اندازه سرشانه را از عدد به دست آمده کم می‌کنیم.

اندازه‌گیری کارور جلو

از فرد بخواهید کاملا عادی بایستد سپس متر را در یک سمت بدن در محل اتصال بازو به بدن قرار بدهید، از بالای سینه‌ها رد کنید و تا محل اتصال بازو به بدن در سمت دیگر امتداد دهید. اندازه به دست آمده، کارور جلو است.

اندازه‌گیری کارور پشت

مشابه روش اندازه‌گیری کارور جلو، متر را در یک سمت بدن در محل اتصال بازو به بدن قرار بدهید و از پشت فرد تا محل اتصال بازو به بدن در سمت دیگر امتداد دهید. اندازه به دست آمده، کارور پشت است.

اندازه‌گیری بلندی کف حلقه آستین

برای به دست آوردن اندازه بلندی کف حلقه آستین، می‌توانید از زیر بازوان یک بند را به دور بدن ببندید. سپس متر را بر روی مهره گردن قرار داده و تا رسیدن به نوار بسته شده در زیر بازوان امتداد بدهید. عدد به دست آمده برابر است با بلندی کف حلقه آستین.

اندازه‌گیری فاصله دو سینه برای دوخت مانتو

برای به دست آوردن فاصله دو سینه کافی است که صاف بایستید و فاصله برجستگی سر دو سینه را اندازه بگیرید. دقت کنید که متر فشرده نشود.

اندازه‌گیری قد لباس

قد لباس برابر است با قدی که شما برای مانتو در نظر گرفته‌اید. ممکن است دلتان بخواهد قد مانتو بسیار بلند و یا بسیار کوتاه باشد. برای اندازه‌گیری قد لباس، کافی است متر را در بالای سینه بر کنار گردن قرار بدهید، از روی سینه بگذرانید و تا نقطه مورد نظر امتداد بدهید. برای اندازه‌گیری دقیق‌تر بهتر است که فرد به دیوار تکیه بدهد.

 

خلاصه‌ که چه اندازه‌هایی برای دوخت مانتو لازم است؟‌

در کلیه مراحل قبلی تلاش کردیم که مفهوم مد نظر را به ساده‌ترین شکل ممکن منتقل کنیم و از واضح‌ترین تصاویر در دسترس کمک بگیریم. اما در صورتی که ابهامی در ذهن شما ایجاده شده، تصویر زیر به درک بهتر اندازه‌های توصیف شده در این نوشته کمک می‌کند.

چه اندازه‌هایی برای دوخت مانتو لازم است؟‌

چه اندازه‌هایی برای دوخت مانتو لازم است؟‌

 

اندازه‌گیری مانتو برای خرید آنلاین از کمدا

یکی از اهداف کمدا از تالیف این نوشته، کمک به شما در انتخاب مناسب‌ترین مانتو با توجه به سایز شما است. اگر بدانید که چه اندازه‌هایی برای دوخت مانتو لازم است؟‌ می‌توانید خریدهای اینترنتی را با آسایش خاطر بیشتری انجام بدهید؛ چرا که  می‌توانید سایز لباس انتخاب شده را با اندازه‌های خودتان تطبیق بدهید و تصمیم دقیق‌تری بگیرید.

 

حالا که با اندازه‌گیری‌های دقیق لازم برای دوخت مانتو آشنا شدید پیشنهاد می‌کنیم بنا به سلیقه و تصویر ذهنی که از مانتوی مورد نظرتان دارید سری به مطالب زیر بزنید و از میان صدها مدل مانتوی معرفی شده، مدل مورد علاقه‌تان را انتخاب کنید:

 

حتما ببینید : مدل مانتو جدید 2019 معرفی بیش از 100 مدل جدید و به روز (ایرانی و خارجی)

 
 
 
حتما ببینید : مانتو کتی
 
حتما ببینید : مانتو دخترانه
 
 
 
حتما ببینید : مانتو کوتاه
 
حتما ببینید : مانتو گل گلی
 
حتما ببینید : مانتو لاکچری 2019
 
چطور برای دوخت مانتو سایزخود را اندازه بگیریم؟

اندازه‌گیری مانتو٬ یک فرآیند دقیق اما ساده است که تکنیک‌های مهم آن را در این نوشته آورده‌ایم. تا پایان نوشته همراه ما باشید.

چه اندازه‌هایی برای دوخت مانتو لازم است؟‌

تمام اندازه‌هایی که برای خرید آنلاین مانتو یا دوخت مانتو به آن نیاز دارید مانند قد، دور سینه، دور کمر، دور باسن، بالاتنه از پشت، بلندی باسن، سرشانه‌ها، دور مچ و… و نحوه اندازه گیری را آموزش داده‌ایم.

خرید آنلاین مانتو از اپلیکیشن کمدا

حالا که با اندازه‌گیری‌های دقیق لازم برای دوخت مانتو آشنا شدید، سری به اپلیکیشن کمدا بزنید و از میان صدها مدل مانتوی موجود، مدل مورد علاقه‌تان را بخرید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.